• صفحه اصلی
  • بلاگ
  • سرویس ها و خدمات
    • خدمات ترجمه
      • ترجمه تخصصی
      • ترجمه مقاله
      • ترجمه کتاب
      • ترجمه متن
      • ترجمه فوری
      • ترجمه پایان نامه
      • ترجمه دانشگاهی
      • ترجمه وب سایت و محتوا
      • ترجمه فیلم و زیرنویس
    • خدمات ویرایش
      • ویرایش مقاله
      • ویرایش نیتیو
      • پارافریز متون انگلیسی
    • زبان ها
      • ترجمه انگلیسی
      • ترجمه عربی
    • دیگر خدمات
      • بررسی سرقت ادبی
      • بررسی گرامر متون انگلیسی
  • تعرفه ها
  • درباره ما
    • درباره ما
    • ویژگی ها
    • دیدگاه مشتریان
    • نمونه ترجمه و ویرایش تخصصی
    • نمونه مقالات چاپ ‌شده
    • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • تماس با ما
WriteMe Logo Logo Light
  • صفحه اصلی
  • بلاگ
  • سرویس ها و خدمات
    • خدمات ترجمه
      • ترجمه تخصصی
      • ترجمه مقاله
      • ترجمه کتاب
      • ترجمه متن
      • ترجمه فوری
      • ترجمه پایان نامه
      • ترجمه دانشگاهی
      • ترجمه وب سایت و محتوا
      • ترجمه فیلم و زیرنویس
    • خدمات ویرایش
      • ویرایش مقاله
      • ویرایش نیتیو
      • پارافریز متون انگلیسی
    • زبان ها
      • ترجمه انگلیسی
      • ترجمه عربی
    • دیگر خدمات
      • بررسی سرقت ادبی
      • بررسی گرامر متون انگلیسی
  • تعرفه ها
  • درباره ما
    • درباره ما
    • ویژگی ها
    • دیدگاه مشتریان
    • نمونه ترجمه و ویرایش تخصصی
    • نمونه مقالات چاپ ‌شده
    • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • تماس با ما
انتخاب عنوان مقاله

۴ توصیه مهم برای انتخاب عنوان مقالات

دسته بندی : مقاله نویسی

قصد و نیت هر نویسنده‌ای، خوانده شدن است. یعنی هر کس که در شغل نویسندگی و ترجمه فعالیت می‌کند در درجه نخست دوست دارد تا اثرش از سوی مخاطبان دیده و خوانده شود.

اما واقعیت این است که در دنیای شلوغ و مملو از اطلاعات امروز، امکان اینکه مقالات و متون یا محتوا در هر شکل و قالبی دیده شود بسیار اندک است. مگر اینکه به شیوه نگارش صحیح و ترجمه تخصصی درست آشنا باشید و بدانید که چطور می‌توان خواننده را به سمت خود کشید و مخاطب را راضی نگه داشت.

بدون انتخاب عنوان، چکیده، کلمات کلیدی و اجزای مختلف یک مقاله، امکان موفقیت آن زیاد نخواهد بود. در این میان، عنوان مقالات به عنوان افتتاحیه هر متن می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلب نظر مخاطب داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که به دنبال چاپ مقاله خود در چه بستری هستید در هر حال برای اینکه بتوانید نظر خوانندگان را به خود جلب کنید یا در موتورهای جستجوی اینترنتی در صفحات نخست جستجو ظاهر بشوید، باید عنوانی مناسب برای مقاله خود داشته باشید.

در ادامه به شما از روش‌هایی خواهیم گفت که لازم است در انتخاب عنوان مقالات به آنها توجه کنید.

 

فهرست محتوا

  • نکات مهم در نوشتن عنوان مناسب برای مقاله
    • از اعداد و واژه‌های راهنمای محتوا استفاده کنید
    • قدر عبارات و جملات منفی را بدانید
    • جملات پرسشی را فراموش نکنید
  • در آخر

نکات مهم در نوشتن عنوان مناسب برای مقاله

از اعداد و واژه‌های راهنمای محتوا استفاده کنید

یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای جلب نظر مخاطبان و راهنمایی آنها برای خواندن هر مقاله، استفاده از اعداد در عنوان مقالات است. اعداد باعث می‌شوند تا مخاطب با یک حساب سرانگشتی دریابد که حجم و بسط محتوای موردنظرش در مقاله به چه صورت است. مثلا به نمونه‌های زیر برای انتخاب عنوان مقالات دقت کنید:

  • ۱۴ دلیل که نشان می‌دهد، رایت‌می بهترین سرویس ارائه خدمات ترجمه آنلاین است
  • ۸ روش برای نگارش بهتر یک مقاله علمی
  • ۷ مورد از بهترین دیکشنری‌های آنلاین برای استفاده در تبلت و موبایل

 

علاوه بر استفاده از اعداد می‌توانید از عناوینی برای مقالات خود بهره ببرید که به خواننده و مخاطب خود نشان بدهید که دقیقا با خواندن متن مقاله به چه سمت و سویی خواهد رفت.

حتما بخوانید:   بهترین روش ها و ابزار های گردآوری اطلاعات برای پایان نامه و مقاله

مثلا استفاده از لغاتی مانند «راهنمای کامل استفاده از دیکشنری» به مخاطب می‌گویند که قرار است با خواندن این متن و مقاله با چه محتوایی رو به رو شود. در این نوع از عناوین هم مانند انتخاب اعداد، مشخص می‌شود که حجم و بسط مطلب چه اندازه و چگونه است.

 

حل کردن یک مشکل و ارائه راه‌کار را نوید دهید

در عنوان مقالات به این نکته دقت کنید که مخاطب به دنبال یافتن یک راه‌کار برای حل یک مشکل است. پس در تیتر و عنوان خود به این موضوع اشاره کنید که در مقاله با راه‌کارهایی برای حل مشکلی خاص در خدمت خوانندگان هستید. چنین عنوانی باعث ترغیب خوانندگان به شروع خواندن مقاله می‌شود.

یکی از مصادیق دیگر این عناوین، همان مواردی است که به خواننده نوید رهایی یک مشکل یا درد را می‌دهد. برای مثال، زمانی که می‌نویسید:

  • راه‌کارهایی برای نوشتن مقاله‌ای جذاب و خواندنی؛
  • روش‌های لازم برای رد نشدن مقالات در مجلات علمی؛
  • ۵ روش برای استفاده بهتر از دیکشنری‌های آنلاین؛

در واقع شما اعتماد مخاطب را جلب می‌کنید و به او نوید می‌دهید که می‌توانید با متنی که نوشته‌اید، باری را از روی دوشش بردارید.

 

قدر عبارات و جملات منفی را بدانید

شاید باور نکنید و به نظرتان این طور برسد که استفاده از جملات و عبارات مثبت در عناوین می‌توانند نظر مخاطبان را بیشتر به خود جلب کنند. اما این‌طور نیست. یعنی اگر چه یک تیتر و عنوان مثبت هم می‌تواند باعث جلب نظر مخاطب شود اما اثر عناوین منفی بیشتر است. ظاهرا غریزه آدمی نسبت به عبارات منفی تیزتر است. یعنی با شنیدن و خواندن یک تیتر منفی، میل به کنجکاوی درباره آن بیشتر گل می‌کند. مثلا:

  • ۷ مورد از بدترین نرم‌افزارهای ترجمه آنلاین را می‌شناسید؛
  • نبایدهایی که در مسیر نوشتن مقالات علمی باید در نظر بگیرید؛
  • چرا ویکی‌پدیا بدترین منبع برای نگارش مقالات است؛

این جملات و عناوین باعث می‌شوند که شاخک‌های مخاطب برای دنبال کردن مقاله تیز شود و دلش بخواهد که با دنبال کردن متن به اطلاعاتی که در عنوان ادعا شده، دست پیدا کند.

حتما بخوانید:   منظور از پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟ [راهنمای کامل]

 

جملات پرسشی را فراموش نکنید

جملات پرسشی هم اثرات قابل توجهی روی مخاطبان دارند. پرسش‌ها باعث می‌شوند تا مخاطب حواسش را جمع کند و به دنبال حدس زدن پاسخ‌ها باشد. یک تیتر پرسشی از خلاقیت بسیار بیشتری نسبت به یک عنوان ساده برخوردار است. مثلا به این نمونه‌ها دقت کنید:

  • چرا مقاله‌تان بازدید زیادی ندارد؟
  • چگونه می‌توان در نشریات علمی مقاله خود را منتشر کرد؟
  • چطور به روش‌های ترجمه مسلط شوید؟

واقعیت این است که پرسش‌ها می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب نمایند. حتی اگر این پرسش‌ها بیشتر شبیه یک عبارت باشند. مثلا بگویند که «چرا مخاطبان از پرسش‌ها در عنوان مقالات استقبال می‌کنند».

 

در آخر

برای جلب نظر مخاطبان به نقطه‌ای از متن‌تان اشاره کنید که جنجال‌برانگیز است و باعث می‌شود که مخاطب بیشتر درگیر آن شود. البته باید دقت کنید که مخاطبان هر مقاله‌ای بیشتر به دنبال چه محتوا و هدفی هستند.

شناخت مخاطب از جمله مهم‌ترین نکاتی است که هر نویسنده و مترجم باید در نظر بگیرد. شناسایی مخاطب را دست‌کم نگیرید و همیشه به آن دقت داشته باشید. عناوینی که مخاطب را به خود جلب می‌کند در شکل‌ها و قالب‌های مختلفی مطرح می‌شوند. مترجمان برتر و نویسنده‌های خبره، از عنوان‌هایی استفاده می‌کنند که مخاطب را هیجان‌زده می‌کند. این هیجان می‌تواند به خاطر یافتن پاسخ پرسش‌هایش باشد یا به دلایل مختلف دیگری مانند جذابیت محتوایی که عنوان به مخاطب پیشنهاد می‌دهد.

 پس اگر مترجم یا نویسنده هستید باید به عنوان‌نویسی دقت زیادی به خرج بدهید. اگر از نقطه نظر قرار گرفتن مطالب و مقاله‌های‌تان در نتایج جستجوی کاربران فضای مجازی هم به مقوله انتخاب عناوین نگاه می‌کنید باز هم باید به دنبال تکنیک‌هایی باشید که هم ذهن مخاطب را درگیر کند و البته قبل از آن، در نتایج جستجوها ظاهر شود.

در این جا نیز لازم است تا به عبارت‌های مورد علاقه مخاطبان و واژگانی که بیشتر جستجو می‌کنند، دقت و توجه داشته باشید. به نظر می‌رسد که نوشتن و انتخاب عناوین تا حد زیادی به معنای درک و شناخت درست مخاطب است. مخاطب را به خاطر بسپارید. عنوان جذاب یعنی آراستن دروازه ورود مخاطبان به کاخ محتوایی که برای نوشتن آن زحمت زیادی کشیده‌اید.

5/5 - (5 امتیاز)

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

چگونه یک عنوان خوب برای پایان نامه بنویسیم؟
نکات مهم برای نوشتن مقاله علمی 5 نکته مهم برای نوشتن مقالات علمی
چگونه کتاب ترجمه و چاپ کنیم؟ مراحل انتخاب، ترجمه و چاپ کتاب
چاپ مقالات علمی 12 توصیه برای تسریع در چاپ مقالات علمی
نوشتن مقالات علمی خواندنی 6 توصیه برای نوشتن خلاقانه و بهره‌ور مقالات علمی
آموزش گرامر زبان انگلیسی نکات مهم گرامر زبان انگلیسی برای نوشتن بدون نقص

همراه ما باشید

اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

اینستاگرام رایت می را دنبال کنید
تلگرام رایت می را دنبال کنید

فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

اشتراک گذاری در تلگرام      اشتراک گذاری در واتس اپ     اشتراک گذاری در فیسبوک     اشتراک گذاری در لینکداین     اشتراک گذاری در توییتر


5/5 - (5 امتیاز)

نوشتن دیدگاه لغو

در اینستاگرام همراه ما باشید
در تلگرام همراه ما باشید

دسته‌ها

  • آموزش آکادمیک
  • آموزش زبان انگلیسی
  • آموزش نرم افزار
  • اخبار رایت می
  • پایان نامه نویسی
  • پایگاه های علمی
  • ترجمه
  • مقاله نویسی
  • مهارت های فردی

جدیدترین‌ها

  • معرفی و مقایسه بهترین نرم‌افزارهای بررسی سرقت ادبی
  • فرمت بندی مقاله و نکات مهمی که باید بدانید
  • ترجمه تخصصی اسناد اداری، قراردادها و متون حقوقی
  • ترجمه بروشور و کاتالوگ و هرآنچه که باید بدانید
  • نگارش و ترجمه تخصصی رزومه یا CV
  • چگونه گزارش بررسی سرقت ادبی با iThenticate را بخوانیم؟
  • نگارش و ترجمه نامه‌های اداری و مکاتبات به انگلیسی
  • منظور از پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟ [راهنمای کامل]
  • چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟ همه‌چیز درباره مقالات کنفرانسی
  • نیم‌فاصله چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ [+موارد استفاده]
تماس با ما
اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراشها، کوچه چهارسوقیها، پلاک ۳۰
۰۹۱۰-۱۶۶-۹۰۰۹
info @ writeme.ir
پیوندها
  • بلاگ
  • ویژگی ها
  • تعرفه ها
  • شرایط و ضوابط
  • حریم خصوصی
  • سوالات متداول
  • دیدگاه مشتریان
  • نمونه ترجمه و ویرایش
  • نمونه مقالات چاپ شده
  • ثبت شکایت
  • استخدام مترجم
  • درباره ما
  • تماس با ما

نماد اعتماد   نشان ملی ثبت

تمامی حقوق برای رایت می محفوظ است.